صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

عناصر هویت یک ملت :

  1. فرهنگ
  2. تاریخ (زمان)
  3. سرزمین (مکان)

مهمترین ویژگی های مشترک جامعه ایرانی:

  • ما در سرزمین ایران زندگی می کنیم.
  • ما مسلمانیم.
  • ما تاریخ طولانی و میراث فرهنگی غنی داریم.
  • زبان مشترک ما فارسی است .
  • انقلاب اسلامی نمایانگر آرمان های والای جامعه ی ماست.

سرزمین از مهم ترین عناصر شکل دهنده ی هویت ملی :

سرزمین باعث ادامه ی حیات یک ملت می شود. به همین دلیل برای مردمی که در یک سرزمین زندگی می کنند، سرزمین یا وطن ارزشی متفاوت با سایر مکان ها دارد و احساس خاصی در آنها به وجود می آورد، به گونه ای که وظیفه ی خود می دانند که از آن تا پای جان دفاع کنند.

دین از ارکان مهم هویت ما ایرانیان :

فرهنگ ما بر اساس دین اسلام است و عقاید و ارزش ها و حتی نظام سیاسی و قوانین امروز از دین اسلام نشئت می گیرد. زندگی ما ایرانیان با دین اسلام عجین شده است. دین اسلام همچنین موجب پیوند ما با جهان اسلام یعنی مسلمانانی است که در سایر نقاط جهان زندگی می کنند.

تأثیر تاریخ بر فرهنگ ایرانیان :

ایران جایگاه تمدن های باستانی بوده است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. پس از ورود اسلام به ایران عقاید و ارزش های اسلامی، دگرگونی بزرگی در فرهنگ ایرانیان پدید آورد. پذیرش اسلام، ایران را به جهان اسلام پیوند زد و ایرانیان با بهره گیری از تعالیم اسلام در شکوفایی و گسترش تمدن اسلامی نقش مهمی را ایفا کردند.

نقش زبان فارسی در تکوین هویت ملی :

زبان فارسی ریشه در تمدن ایران باستان دارد اما در دوران پس از اسلام نیز تداوم یافت و به عنوان زبان آموزشی و اداری به کار رفت. دانشمندان و بزرگان دوره ی اسلامی صدها اثر علمی و ادبی و هنری به این زبان پدید آورده اند. تا جایی که می توان زبان فارسی را زبان دوم جهان اسلام دانست.

زبان فارسی همچنین همواره عامل وحدت اقوام ایرانی بوده است.

انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر هویت ملی ایرانیان :

در این انقلاب، مردم ایران به جای دنباله روی از فرهنگ بیگانگان به فرهنگ و هویت اسلامی خود بازگشتند و با بهره گیری از ارزش های دینی خود، خواستار استقلال، آزادی و جامعه ی اسلامی شدند.

امروزه آرمان های انقلاب اسلامی الهام بخش مسلمانان جهان قرار گرفته است.


سایر مباحث این فصل